dinsdag 28 juni 2016

Espressokoekjes

Dit recept heb ik ergens van Internet, maar ik heb geen idee meer van welke site… Dus bij deze: ik heb het meeste niet zelf bedacht. Ik was al heel lang op zoek naar koffiekoekjes, of iets met koffie in ieder geval. Ik stond op het punt om zelf een recept te bedenken totdat ik dit recept tegenkwam! Eigenlijk is dit precies hetzelfde recept als spritsen, maar ze hebben wel een andere smaak door de espresso. Vandaar dat ik het toch maar op mijn blog heb geplaatst. Ook doe je hier door de helft chocolade door het deeg en bij spritsen doe je er alleen een beetje cacaopoeder door. En natuurlijk zien ze er heel anders uit! Echt, ze smaken heerlijk! Vooral als je van koffie houdt denk ik. Weten jullie wat het verschil is tussen espresso en koffie? Ik eerst niet, totdat ik het gisteren even heb opgezocht. Espresso en koffie is wel gemaakt van dezelfde koffiebonen, alleen die van espresso zijn meestal van betere kwaliteit. En espresso is op een andere manier gemaakt dan koffie en smaakt ook sterker. Nu weten jullie het dus ook! Ik heb nog getwijfeld of ik deze koekjes koffiekoekjes of espressokoekjes zou noemen, maar het is gemaakt met espressopoeder dus heb ik het daar maar naar vernoemd. Lekker koekje bij de kop koffie! (of espresso :))

Ingrediënten voor 16 koekjes:

- 1 el espressopoeder
- 1 el kokend water
- 225 gram boter
- 75 gram poedersuiker
- ½ tl vanillearoma
- 250 gram bloem
- 50 gram pure chocolade

Bereiding

1. Los de espressopoeder op in het kokende water. Mix ondertussen de boter met de poedersuiker zacht en romig. Meng hier de opgeloste espresso en vanillearoma door. Mix er kort de bloem door en verdeel dan het deeg in tweeën. Smelt de chocolade en roer dit door de ene helft van het deeg. Wikkel allebei de helften van het deeg apart in plasticfolie en leg het minstens een uur in de koelkast.
2. Verwarm de oven voor op 150°C en bekleed een bakplaat met bakpapier. Haal eerst het deeg zonder de chocolade uit de koelkast. Maak hier kleine balletjes van, leg ze op de bakplaat en druk ze plat. Pak nu de andere helft van het deeg uit de koelkast en maak daar ook kleine balletjes van die je platdrukt bovenop de andere platgedrukte balletjes.
3. Bak de koekjes gaar in ca. 25 minuten in de voorverwarmde oven. Laat ze afkoelen op een rooster.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen