dinsdag 3 januari 2017

Gevulde koeken

Gevulde koeken… iedereen heeft ze wel eens op! Ik ben er dol op en wilde deze koeken natuurlijk ook een keer zelf bakken! Ik hoorde eerder al van mensen die ze hadden gebakken, maar ze niet zo lekker vonden als van de bakker. Mijn zus heeft ze ook een keer gebakken, maar die vond ik ook niet zo lekker. Dus ik heb een recept opgezocht, en het eens uitgeprobeerd! Een beetje veranderd, en dit recept is echt goed (al zeg ik het zelf). Je bent er wel even mee bezig, omdat je allemaal rondjes moet maken van het deeg. Ik doe dit zelf door het deeg te wegen en het delen door 24. Je weegt gewoon elke keer dat stukje af en je hebt allemaal gelijke rondjes. Natuurlijk kun je het ook op gevoel doen, maar dan ben je waarschijnlijk langer bezig omdat je wel moet zorgen dat je allemaal gelijke rondjes moet hebben. Amandelspijs erin, en het deeg mooi afwerken. Ik doe dit door mijn vinger in wat water te dopen en hiermee de randen naadloos in elkaar over te laten lopen. Eitje eroverheen voor de kleur, en bakken maar! O ja, vergeet de amandel niet omdat dat het helemaal afmaakt.

Ingrediënten voor 12 koeken:

- 400 gram bloem
- 200 gram witte basterdsuiker
- een snufje zout
- 250 gram koude roomboter
- 2 el koud water
- 200 gram amandelspijs
- 1 el citroenrasp
- 2 eieren
- 12 garneeramandelen

Bereiding

1. Zeef de bloem boven een kom en meng de basterdsuiker en het zout erdoor. Snijd de boter in blokjes en voeg het samen met het koude water toe. Kneed de ingrediënten snel tot een mooi deeg en verpak het in plasticfolie. Laat het op een koele plaats buiten de koelkast 1 uur rusten.
2. Verwarm de oven voor op 200°C en bekleed een bakplaat met bakpapier.
3. Doe de amandelspijs in een kom en meng het met 1 ei en de citroenrasp. Pak het deeg en verdeel het in 24 gelijke stukken en rol daar balletjes van. Druk eerst 12 balletjes plat, en leg daarop allemaal een bolletje platgedrukt amandelspijs. Druk de andere balletjes ook plat, en druk die bovenop het amandelspijs. Zorg ervoor dat het deeg van de koeken goed aan elkaar zit, en bestrijk dan elke koek met losgeklopt ei. Druk de amandelen in de koeken en bestrijk nog een keer met het ei.
4. Bak de koeken gaar in ca. 15 minuten en laat afkoelen op een rooster.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen